"Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Od sedme umjetnosti, pa sve do mulja estrade...
Moderator: Heidi, Socrates
Avatar
John Cleese
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 1214
Postovi: 1223
Pridružen/a: 30 jul 2020, 23:54

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la John Cleese »

storm je napisao/la: 23 feb 2021, 16:02 Logor Omarska je bio otvorenog tipa, i ko god je htro, mogao je i da izadje?
Sjetih se ove scene:

https://www.youtube.com/watch?v=TBf-HXpbkuE&t=5m5s

A zatim i ove:

https://www.youtube.com/watch?v=k1eHTwcUnCE&t=3m5s
0
Avatar
Socrates
PRObehar
PRObehar
Reactions: 13127
Postovi: 14439
Pridružen/a: 22 aug 2020, 03:11

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la Socrates »

Za tog Antonijevica me nista ne cudi. Ja sam odgledao i njegov film Spasitelj. Samo da vidim o kakvom se covjeku radi.

Taj covjek je lud. Ni stida ni pameti. Imao je neke veze u Holivudu, sto je htio da iskoristi i sa Darom, ali, cini mi se, sad je izgubio bilo kakvo postovanje.

Nacin na koji on saopstava poruku je toliko amaterski, da je problematiku Jasenovca sveo na istu ravan sa Kolindinom aferom oko cokoladica.

Onaj pop u Cetinju je izjavio u toku emitovanja Dare na srpskoj televiziji da ne moze gledati takav amaterizam. Moram priznati da me je zamislio.
0
Don't wanna hear about it

Every single one's got a story to tell...
Avatar
John Cleese
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 1214
Postovi: 1223
Pridružen/a: 30 jul 2020, 23:54

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la John Cleese »

Socrates je napisao/la: 23 feb 2021, 16:12 Sto se tice kaznjavanja krivaca, to je komplicirano pitanje. Na Nirnberskom sudjenju je ustanovljeno da NDH nije bila suverena drzava. Nije bila pravni nasljednik ni nad jednim djelom Kraljevine Jugoslavije, kao sto ni Titova Jugoslavija nije bila pravni nasljednik NDH.

NDH je imala nesto vecu autonomiju djelovanja u odnosu na Nedicevu Srbiju, ali nije bila suverena, nego puppet drzava Hitlerove Njemacke i Musolinijeve Italije. Samim tim, niko nije mogao zahtjevati neke reparacije od NDH.

Sto se tice kaznjavanja pojedinaca, istina je da je Pavelic pobjegao. Nekima je bilo sudjeno u Jugoslaviji. I, naravno, Tito je dozvolio krvavu osvetu kroz Bleiburg. Tako to samo budalasti komunisti rjesavaju. Ne bih sada o Bleiburgu i toj kontroverzi, jer ipak pricamo o Jasenovcu, ali i tu je neselektivno i bez sudjenja pobijeno sve sto je hodalo.
Pa upravo iz gore navedenih razloga samo je kaznjavanje pojedinaca i bilo moguce.

Sudjen je i osudjen, na primjer, Ljubo Miloš, koji je zbog svojih zlodjela (koja je priznao) i objesen.

Da je uhvacen ranije, vrlo je moguce da bi bio likvidiran bez sudjenja, kao i mnogi drugi tih godina u Evropi, koji su kraj rata docekali "na pogresnoj strani" (pod navodnicima, jer je to odredjenje nerijetko ovisilo o percepciji svjetine), od Francuske do Poljske - i oni uistinu krivi i oni posve nevini.
0
Avatar
John Cleese
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 1214
Postovi: 1223
Pridružen/a: 30 jul 2020, 23:54

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la John Cleese »

Socrates je napisao/la: 23 feb 2021, 16:36 Za tog Antonijevica me nista ne cudi. Ja sam odgledao i njegov film Spasitelj. Samo da vidim o kakvom se covjeku radi.

Taj covjek je lud. Ni stida ni pameti. Imao je neke veze u Holivudu, sto je htio da iskoristi i sa Darom, ali, cini mi se, sad je izgubio bilo kakvo postovanje.

Nacin na koji on saopstava poruku je toliko amaterski, da je problematiku Jasenovca sveo na istu ravan sa Kolindinom aferom oko cokoladica.

Onaj pop u Cetinju je izjavio u toku emitovanja Dare na srpskoj televiziji da ne moze gledati takav amaterizam. Moram priznati da me je zamislio.
Ja sam taj film ("Spasitelj") gledao (i to davno) i moram priznati da sam zato i ovaj film o kome tu pisemo ocekivao sa izvjesnim predubjedjenjem, sa opravdanom sumnjom koja se i obistinila.

Ovo je naprosto los film nedostojan teme koju eksploatira.
1
1 slika
Atomic
PRO behar
PRO behar
Reactions: 10778
Postovi: 6301
Pridružen/a: 23 okt 2020, 23:02

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la Atomic »

Zamisli,neko u BiH krene ismijavati Jasenovac,Dacic i Vulin bi janje narucili odmah.
0
Avatar
storm
Administrator
Reactions: 36440
Postovi: 29491
Pridružen/a: 15 jul 2020, 12:19
Lokacija: 🇸🇮

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la storm »

Ne bih želio, da se i u naznakama relativizira ustaško zlo Jasenovca, kroz kritiku filma, zato ću večeras malo više na temi, koja je već otvorena. Upravo (nažalost slabo uhvatim vremena da baš zasjednem) čitam knjigu Ive Goldsteina - Jasenovac, koji je teška optužnica NDH....
Ali sam već na prvim stranicama naletio na laž navedenu u filmu, da je bio Jasenovac jedini logor, koji nije bio pod neposrednim vodstvom nacista tj SS- a
1
1 slika
Avatar
storm
Administrator
Reactions: 36440
Postovi: 29491
Pridružen/a: 15 jul 2020, 12:19
Lokacija: 🇸🇮

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la storm »

storm je napisao/la: 23 feb 2021, 18:55 Ne bih želio, da se i u naznakama relativizira ustaško zlo Jasenovca, kroz kritiku filma, zato ću večeras malo više na temi, koja je već otvorena. Upravo (nažalost slabo uhvatim vremena da baš zasjednem) čitam knjigu Ive Goldsteina - Jasenovac, koji je teška optužnica NDH....
Ali sam već na prvim stranicama naletio na laž navedenu u filmu, da je bio Jasenovac jedini logor, koji nije bio pod neposrednim vodstvom nacista tj SS- a
IMG_20210223_163428.jpg
0
Nemaš dopuštenje za pregledavanje privit(a)ka dodan(og)ih postu.
Avatar
storm
Administrator
Reactions: 36440
Postovi: 29491
Pridružen/a: 15 jul 2020, 12:19
Lokacija: 🇸🇮

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la storm »

Ne dam im prostor na vijestima...smeća dva ljudska (uvjetno rećeno- samo nalikuju)

Sramne poruke iz Srbije: Reditelj "Dare iz Jasenovca" i TV voditelj ismijavali logore u Prijedoru
Mersad Gušić
slika
Predrag Antonijević
Reditelj filma "Dara iz Jasenovca" Predrag Gaga Antonijević bio je gost jutarnjeg programa "Dobro jutro Srbijo" na Happy TV, a ugostio ga je kontroverzni novinar Milomir Marić, koji je široj javnosti poznat po nacionalističkim i pročetničkim izjavama.


Iako je u emisiji trebao govoriti o "Dari iz Jasenovca" te o tome kako je sniman film, na koje su to prepreke nailazili i s kakvim se kritikama susreo nakom premijere filma, Antonijević je, na Marićevu inicijativu, u jednom trenutku emisije odlučio promijeniti temu i razgovor preusmjeriti na logore u okolini Prijedora, koje su Srbi osnovali tokom agresije na Bosnu i Hercegovinu.

Razlog je taj što je "Dara iz Jasenovca" ispala iz utrke za nagradu Oscar, dok se bosanski film "Quo vadis, Aida" smatra jednim od najozbiljnijih kandidata za zlatni kipić. Potaknuti ovom činjenicom, Marić i Antonijević su "zaguslali" o uroti "cijelog svijeta protiv Srba", navodeći da svi pokušavaju Srbe prikazati zločincima u proteklom ratu, što je, kako su zaključili, sve propaganda.

Prema Marićevom mišljenju, logori Omarska, Keraterm i Trnopolje, kroz čiju je golgotu prošlo na hiljade Bošnjaka i Hrvata, od kojih su mnogi ubijeni na najzvjerskije načine, nisu bili nikakvi koncentracioni logori, nego sabirni centri otvorenog tipa u kojima su Bošnjaci i ostalo nesrpsko stanovništvo tražili utočište i sigurnost.


"Tu su se oni sklanjali da ih, znate, ne bi ko ubio", rekao je Marić. Ko ih je htio ubiti, međutim, nije precizirao.
Još skandaloznija je izjava Gage Antonijevića koji je rekao da je predsjednik Udruženja logoraša Kozarca Fikret Alić, "čovjek iza žice" sa čuvene fotografije britanskih novinara, koja je 1992. godine obišla svijet, mršav jer boluje od tuberkuloze, na što je Marić odgovorio da su ga "izveli, nahranili i onda vodili po cirkusima".

Ono što je strašno u svemu ovome jeste činjenica da, iako smo od Marića navikli slušati ksenofobne i šovinističke izjave, ovakvo nešto od Antonijevića, koji se deklarira kao umjetnik, malo je ko očekivao. Da li je to zbog toga što "Daru iz Jasenovca" skoro nijedan relevantni filmski kritičar nije ocijenio visokom ocjenom ili je razlog nešto drugo, teško je procijeniti, no poznati reditelj morao bi žrtvama ovih logora uputiti izvinjenje.

Podsjećanja radi, poznati britanski novinar Ed Vulliamy, koji je tokom agresije na BiH izvještavao za list "The Guardian", najzaslužniji je za razotkrivanje istine o Omarskoj, Keratermu i Trnopolju.


Nebrojeno je puta ponovio priču o užasima koje je zatekao prilikom posjete tim logorima gdje su logoraši, prema njegovim riječima, bili hodajući kosturi, iscrpljeni i bolesni. Kasnije je saznao da su Srbi izabrali zatvorenike koji su najbolje izgledali kako bi ostavili pozitivan dojam na strane posjetioce.
"Ako su to bili ljudi koji su izabrani da prikažu pozitivnim stanje u tim logorima, kakva je onda stvarno bila situacija", pita se Vulliamy.
0
Avatar
Ommadawn
Florida Man
Florida Man
Reactions: 14598
Postovi: 11017
Pridružen/a: 11 aug 2020, 19:23

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la Ommadawn »

Dabogda Marić umirao godinu dana od gladi a da ga svaki treći dan prebiju!
Yebo mu ja ženu u šupak na otvorenom!

Treba 200 filmova snimiti o Jasenovcu ali ne ovakvih poput ovog. Ovo više nije ni kič.
I ne dati da su žrtve Jasenovca samo bili Srbi nego i ostali.

Ja sam 7-og juna 1989 bio u Jasenovcu i stravično je to što sam vidio. Tad su nas učili da su to bile Švabe.
Mene ne interesuje da li je tu ubijeno 100.000 ljudi ili 30.000 - da je ubijen jedan, mnogo je!
Žrtve se u grobu prevrću. A prevrću se jer oni se u logoru garant nisu djelili na Srbe, Hrvate, muslimane, Rome, partizane, komuniste - njima to nije bilo bitno. Bitno im je bilo da prežive a na kraju doživješe da se njihovim kostima licitira.
0
You can jeer but you don’t understand
Any fragile soul can be a Florida Man
Avatar
storm
Administrator
Reactions: 36440
Postovi: 29491
Pridružen/a: 15 jul 2020, 12:19
Lokacija: 🇸🇮

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la storm »

Točno, jedna da je bila žrtva, previše je. Mrak ljudskosti.
A i ustaški sljam ovih dana diže glave... Baš hrane idioti, jedni druge.
0
Avatar
Ommadawn
Florida Man
Florida Man
Reactions: 14598
Postovi: 11017
Pridružen/a: 11 aug 2020, 19:23

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la Ommadawn »

Najlakše oružje u ruke pa se klat’.
A ni to ne znamo kako treba.
Da je šta pametno napraviti - ma jok.
0
You can jeer but you don’t understand
Any fragile soul can be a Florida Man
Avatar
Socrates
PRObehar
PRObehar
Reactions: 13127
Postovi: 14439
Pridružen/a: 22 aug 2020, 03:11

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la Socrates »

Ma mene ne interesuju idioti, takvih je uvijek bilo, nego propaganda kao takva.

Najgori oblik propagande je kada nasilje nad stotinama hiljada ljudi spustis na nivo obicne dnevno-politicke propagande.

Tada istina postaje izgovor. A kakav izgovor, mogli smo vidjeti i devedesetih. Na kraju, kada ovaj idiot od reditelja, koji se tako lako sprda sa Omarskom, "zaokruzi pricu Olujom", ta propaganda dobija svoje pravo iskezeno lice.

Evo, clanak iz pescanika, napisan jos prije skoro mjesec dana, koji razoblicava namjere narucitelja i autora Dare. Ne znam da bih ista dodao ili oduzeo od napisanog.
Pise; Dejan Ilic za Pescanik

Propagandna misija

Teško je pisati o neodgledanom filmu. Zapravo, nemoguće je. Kao što je teško shvatiti i kako se dogodilo da film koji je malo ko video u Srbiji, mimo reda postane kandidat ove zemlje za Oscara. A gotovo je nemoguće razumeti kako je isti taj film sad već postao tema dana u prepucavanjima jedne ovdašnje funkcionerke, te jednog reditelja i producenta sa jednim filmskim kritičarem iz Sjedinjenih Država.

Čitalac je o tome već čitao – kako je film Predraga Antonijevića „Dara iz Jasenovca“ ušao u trku za nagrade Akademije a da nije ispunio uslove ni iz ovdašnjih ni iz tamošnjih propozicija. Spekulisali smo o tome da je film poslat u Ameriku da bude odgovor na kandidata iz Bosne i Hercegovine, film Jasmile Žbanić „Quo vadis, Aida?“.

Spekulaciju smo temeljili na izjavama autora filma, a podupirale su je i izjave funkcionerke iz Filmskog centra Srbije (FCS). Oni zajedno ponavljaju da bi film trebalo da promeni sliku o Srbima uvreženu na Zapadu. Oni misle da na Zapadu svi odreda Srbe vide kao zločince, a film će konačno pokazati da su Srbi u stvari bili i jesu žrtve. Ovako govori funkcionerka:

„Posle stotine filmova u kojima su Srbi prikazani kao zločinci i koljači imamo film o stradanju Srba koji menja holivudske stereotipe. I naravno da će relacija, naročito hrvatskih lobista, biti da je reč o srpskoj propagandi. Autor teksta nijednom rečju ne spori da je reč o istorijskim činjenicama. Direktor Instituta za holokaust Majkl Berenbaum je konsultant na scenariju koji stoji iza svake činjenice. Šta je dakle problem? Zabraniti priču o srpskom stradanju? Umanjiti šanse ‘Dare iz Jasenovca’ za Oskara jer bi to dalekosežno promenilo percepciju zločina na Balkanu? Da li je ‘Šindlerova lista’ jevrejska propaganda ili film o Srebrenici bošnjačka? Da li bi to iko smeo da izgovori ili samo za nas važi da istina o ubijanju dece ne sme da se kaže posle 80 godina.“

A ovako govori reditelj:

„Jako smo dobro stajali, reakcije su odlične bile, distributer radi odlično svoj posao, međutim ovo je ’poljubac smrti’, jer to prebacuje priču sa filma na teren političke arene i sada će članovi Akademije da se plaše i pitaju se šta će ti Srbi, koji su bili ’loši momci’ – a to je svima u kolektivnoj memoriji – zar da glasamo za neki njihov propagandni film…“

Da ponovim, film nisam gledao, kao ni mnogi drugi, jer naprosto još nije ušao u distribuciju. Ali, ovo nije tekst o filmu, nego je tekst o propagandi, preciznije o propagandi koja zna da je propaganda, ali joj smeta kada joj se kaže da je propaganda. Dakle, kad god su se oglašavali o filmu, bilo funkcioneri države, koja je finansijski stala iza filma, bilo autori (reditelj i scenaristkinja), uvek je reč bila o menjanju slike o „Srbima“.

To se zove propaganda. Sama po sebi, propaganda nije ni dobra ni loša. To jest, može biti i jedno i drugo, što zavisi od toga kakvi su joj ciljevi i kako se do njih želi stići. Pored toga, propaganda se ne razilazi nužno sa umetničkim pretenzijama. Propagandna dela mogu biti i umetnički vredna, kao što loša propaganda može vešto i ubedljivo koristiti umetnička sredstva.

Kritičar iz Sjedinjenih Država, iz časopisa „Variety“, Jay Weissberg ne osuđuje Antonijevićev film kao propagandu samu po sebi. Weissberg je precizan – to je loša i loše izvedena propaganda. Loša propaganda, jer potpiruje mržnju i raskole, konkretno između „Srba“ i susednih naroda. Loše izvedena, jer koristi jeftina narativna sredstva da pošalje sumnjivu poruku. Za to navodi i primer iz filma: paralelnu montažu ubijanja u logoru i seksa.

Na to se ne može odgovoriti tako što će se reći da je sve što se našlo u filmu istina, kao što to rade funkcionerka i reditelj. Weissberg i sam kaže da jeste istina sve što se prikazuje u „Dari iz Jasenovca“. Nije stvar u istini, nego u tome za šta se ona koristi. Kritičar kaže, koristi se za širenje mržnje. Na to mu se odavde praktično odgovara – pa šta ako potpiruje mržnju kada je istina. To je naprosto loš argument.

Dalje, odgovara se i pitanjem: zar „mi“ ne smemo da govorimo o svojim žrtvama? Pa se navode primeri filmova Jasmile Žbanić i Stevena Spielberga („Schindler’s List“). I naivno se pita: kada govore o žrtvama istrebljenja, da li Žbanić i Spielberg takođe rade propagandu, to jest šire mržnju? Ali, i na ovo pitanje već je dat odgovor u Weissbergovom tekstu: naravno da se može i, štaviše, mora govoriti o žrtvama. Ponovo, problem nije u sadržaju, nego u načinu i razlozima zbog kojih se to radi.

Weissberg svoje teze ne elaborira samo na primeru Antonijevićevog filma. On se pita za šta se sve uopšte mogu koristiti filmovi o istrebljenju, konkretno Jevreja u 2. svetskom ratu (naglašavajući posebno komercijalne razloge). I kaže da i među filmovima o Holokaustu ima loših dela. Kako se sve i zašto ćutalo ili govorilo o Holokaustu nije pitanje pod tabuom. U svojoj knjizi „The Holocaust in American Life“ iz 1999, Peter Novick ga otvara tako što pruža istorijski pregled i analizu ćutanja i govora o Holokaustu u Sjedinjenim Državama. Dakle, nije stvar u temi samoj po sebi, ni u žrtvama samima po sebi, već o razlozima i namerama onih koji o njima ili u njihovo ime govore.

Na neki način slično Novicku, o tome kako se Jasenovac prikazivao u medijima u Jugoslaviji, prošle godine je knjigu „Picturing Genocide in the Independent State of Croatia“ napisao – u polemici između Weissberga i Antonijevića uzgred pomenuti – Jovan Byford.

O same žrtve progona i istrebljenja u 2. svetskom ratu više su se ogrešili funkcionerka i reditelj, nego američki kritičar. Jer, oboje uzimaju zdravo za gotovo da priču o žrtvama treba ispričati ne zbog samih žrtava i simboličnog ispunjenja pravde za njih, već zbog menjanja slike o nama danas. Patnje žrtava iz 2. svetskog rata treba tako da posluže da nas ljudi sa Zapada vide u drugačijem svetlu. To je nesumnjiva instrumentalizacija žrtava i njihove patnje.

Tekst kritičara iz „Varietyja“ dobio je u očima domaćih filmskih radnika težinu usuda: „Uticaće to sigurno na odluku članova Akademije, tu dileme nema, smem to i da potpišem. Ne očekujemo sada ništa. Sa stanovišta glasanja za Zlatni globus i nagradu Akademije ovo je definitivno nanelo ogromnu štetu, ma koliko da smo dobro stajali“, vajka se reditelj. Ali, ništa za to, dodaje, jer je „film već uspešan i ispunio je svoju misiju“.

Kako?

„Tu se čuje glas žrtava koji je 75 godina gušen. Bitno je da je film izašao, da se o Jasenovcu svuda u Americi piše, da je na 62 portala izašao trejler filma, da kreće u bioskopima za koji dan, da sam do sada učestvovao na moru raznih panela gde se o tome razgovaralo, sad dolazi niz festivala, pa kreću univerziteti… Priča se o Jasenovcu, o iskustvima ljudi. Distributeri su pustili spisak žrtava iz Jasenovca, imenom i prezimenom, to je 15 miliona pregleda bilo juče, na dan Holokausta.“

Dakle, uprkos negativnoj kritici, propagandna misija filma nije ugrožena. Jedino će faliti nagrade. Iz ovakvih stavova nužno sledi izvod – ni nagrade se ne priželjkuju kao potvrda vrednosti filma, nego kao gorivo za propagandni pogon.

Istini za volju, treba reći da je i Jasmila Žbanić kao jedan od motiva da snimi film „Quo vadis, Aida?“, navela potrebu da se (sa)zna istina o genocidu u Srebrenici. Pošto sam film gledao, mogu da tvrdim da je film više od same te istine. I sasvim sigurno ne raspiruje mržnju. To je priča o „običnim ljudima“, i među žrtvama i među zločincima, onako kako ih je u svojoj knjizi, jednim drugim tragičnim povodom, opisao Christopher Browning.

Bilo bi odlično ako bi se pokazalo da je „Dara iz Jasenovca“ bolji i pametniji film od izjava osoba koje ga ogorčeno brane – od jednog jedinog teksta.

Pescanik.net
3
3 slika
Don't wanna hear about it

Every single one's got a story to tell...
Avatar
Ommadawn
Florida Man
Florida Man
Reactions: 14598
Postovi: 11017
Pridružen/a: 11 aug 2020, 19:23

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la Ommadawn »

Socrates je napisao/la: 24 feb 2021, 07:48 Ma mene ne interesuju idioti, takvih je uvijek bilo, nego propaganda kao takva.

Najgori oblik propagande je kada nasilje nad stotinama hiljada ljudi spustis na nivo obicne dnevno-politicke propagande.

Tada istina postaje izgovor. A kakav izgovor, mogli smo vidjeti i devedesetih. Na kraju, kada ovaj idiot od reditelja, koji se tako lako sprda sa Omarskom, "zaokruzi pricu Olujom", ta propaganda dobija svoje pravo iskezeno lice.

Evo, clanak iz pescanika, napisan jos prije skoro mjesec dana, koji razoblicava namjere narucitelja i autora Dare. Ne znam da bih ista dodao ili oduzeo od napisanog.
Pise; Dejan Ilic za Pescanik

Propagandna misija

Teško je pisati o neodgledanom filmu. Zapravo, nemoguće je. Kao što je teško shvatiti i kako se dogodilo da film koji je malo ko video u Srbiji, mimo reda postane kandidat ove zemlje za Oscara. A gotovo je nemoguće razumeti kako je isti taj film sad već postao tema dana u prepucavanjima jedne ovdašnje funkcionerke, te jednog reditelja i producenta sa jednim filmskim kritičarem iz Sjedinjenih Država.

Čitalac je o tome već čitao – kako je film Predraga Antonijevića „Dara iz Jasenovca“ ušao u trku za nagrade Akademije a da nije ispunio uslove ni iz ovdašnjih ni iz tamošnjih propozicija. Spekulisali smo o tome da je film poslat u Ameriku da bude odgovor na kandidata iz Bosne i Hercegovine, film Jasmile Žbanić „Quo vadis, Aida?“.

Spekulaciju smo temeljili na izjavama autora filma, a podupirale su je i izjave funkcionerke iz Filmskog centra Srbije (FCS). Oni zajedno ponavljaju da bi film trebalo da promeni sliku o Srbima uvreženu na Zapadu. Oni misle da na Zapadu svi odreda Srbe vide kao zločince, a film će konačno pokazati da su Srbi u stvari bili i jesu žrtve. Ovako govori funkcionerka:

„Posle stotine filmova u kojima su Srbi prikazani kao zločinci i koljači imamo film o stradanju Srba koji menja holivudske stereotipe. I naravno da će relacija, naročito hrvatskih lobista, biti da je reč o srpskoj propagandi. Autor teksta nijednom rečju ne spori da je reč o istorijskim činjenicama. Direktor Instituta za holokaust Majkl Berenbaum je konsultant na scenariju koji stoji iza svake činjenice. Šta je dakle problem? Zabraniti priču o srpskom stradanju? Umanjiti šanse ‘Dare iz Jasenovca’ za Oskara jer bi to dalekosežno promenilo percepciju zločina na Balkanu? Da li je ‘Šindlerova lista’ jevrejska propaganda ili film o Srebrenici bošnjačka? Da li bi to iko smeo da izgovori ili samo za nas važi da istina o ubijanju dece ne sme da se kaže posle 80 godina.“

A ovako govori reditelj:

„Jako smo dobro stajali, reakcije su odlične bile, distributer radi odlično svoj posao, međutim ovo je ’poljubac smrti’, jer to prebacuje priču sa filma na teren političke arene i sada će članovi Akademije da se plaše i pitaju se šta će ti Srbi, koji su bili ’loši momci’ – a to je svima u kolektivnoj memoriji – zar da glasamo za neki njihov propagandni film…“

Da ponovim, film nisam gledao, kao ni mnogi drugi, jer naprosto još nije ušao u distribuciju. Ali, ovo nije tekst o filmu, nego je tekst o propagandi, preciznije o propagandi koja zna da je propaganda, ali joj smeta kada joj se kaže da je propaganda. Dakle, kad god su se oglašavali o filmu, bilo funkcioneri države, koja je finansijski stala iza filma, bilo autori (reditelj i scenaristkinja), uvek je reč bila o menjanju slike o „Srbima“.

To se zove propaganda. Sama po sebi, propaganda nije ni dobra ni loša. To jest, može biti i jedno i drugo, što zavisi od toga kakvi su joj ciljevi i kako se do njih želi stići. Pored toga, propaganda se ne razilazi nužno sa umetničkim pretenzijama. Propagandna dela mogu biti i umetnički vredna, kao što loša propaganda može vešto i ubedljivo koristiti umetnička sredstva.

Kritičar iz Sjedinjenih Država, iz časopisa „Variety“, Jay Weissberg ne osuđuje Antonijevićev film kao propagandu samu po sebi. Weissberg je precizan – to je loša i loše izvedena propaganda. Loša propaganda, jer potpiruje mržnju i raskole, konkretno između „Srba“ i susednih naroda. Loše izvedena, jer koristi jeftina narativna sredstva da pošalje sumnjivu poruku. Za to navodi i primer iz filma: paralelnu montažu ubijanja u logoru i seksa.

Na to se ne može odgovoriti tako što će se reći da je sve što se našlo u filmu istina, kao što to rade funkcionerka i reditelj. Weissberg i sam kaže da jeste istina sve što se prikazuje u „Dari iz Jasenovca“. Nije stvar u istini, nego u tome za šta se ona koristi. Kritičar kaže, koristi se za širenje mržnje. Na to mu se odavde praktično odgovara – pa šta ako potpiruje mržnju kada je istina. To je naprosto loš argument.

Dalje, odgovara se i pitanjem: zar „mi“ ne smemo da govorimo o svojim žrtvama? Pa se navode primeri filmova Jasmile Žbanić i Stevena Spielberga („Schindler’s List“). I naivno se pita: kada govore o žrtvama istrebljenja, da li Žbanić i Spielberg takođe rade propagandu, to jest šire mržnju? Ali, i na ovo pitanje već je dat odgovor u Weissbergovom tekstu: naravno da se može i, štaviše, mora govoriti o žrtvama. Ponovo, problem nije u sadržaju, nego u načinu i razlozima zbog kojih se to radi.

Weissberg svoje teze ne elaborira samo na primeru Antonijevićevog filma. On se pita za šta se sve uopšte mogu koristiti filmovi o istrebljenju, konkretno Jevreja u 2. svetskom ratu (naglašavajući posebno komercijalne razloge). I kaže da i među filmovima o Holokaustu ima loših dela. Kako se sve i zašto ćutalo ili govorilo o Holokaustu nije pitanje pod tabuom. U svojoj knjizi „The Holocaust in American Life“ iz 1999, Peter Novick ga otvara tako što pruža istorijski pregled i analizu ćutanja i govora o Holokaustu u Sjedinjenim Državama. Dakle, nije stvar u temi samoj po sebi, ni u žrtvama samima po sebi, već o razlozima i namerama onih koji o njima ili u njihovo ime govore.

Na neki način slično Novicku, o tome kako se Jasenovac prikazivao u medijima u Jugoslaviji, prošle godine je knjigu „Picturing Genocide in the Independent State of Croatia“ napisao – u polemici između Weissberga i Antonijevića uzgred pomenuti – Jovan Byford.

O same žrtve progona i istrebljenja u 2. svetskom ratu više su se ogrešili funkcionerka i reditelj, nego američki kritičar. Jer, oboje uzimaju zdravo za gotovo da priču o žrtvama treba ispričati ne zbog samih žrtava i simboličnog ispunjenja pravde za njih, već zbog menjanja slike o nama danas. Patnje žrtava iz 2. svetskog rata treba tako da posluže da nas ljudi sa Zapada vide u drugačijem svetlu. To je nesumnjiva instrumentalizacija žrtava i njihove patnje.

Tekst kritičara iz „Varietyja“ dobio je u očima domaćih filmskih radnika težinu usuda: „Uticaće to sigurno na odluku članova Akademije, tu dileme nema, smem to i da potpišem. Ne očekujemo sada ništa. Sa stanovišta glasanja za Zlatni globus i nagradu Akademije ovo je definitivno nanelo ogromnu štetu, ma koliko da smo dobro stajali“, vajka se reditelj. Ali, ništa za to, dodaje, jer je „film već uspešan i ispunio je svoju misiju“.

Kako?

„Tu se čuje glas žrtava koji je 75 godina gušen. Bitno je da je film izašao, da se o Jasenovcu svuda u Americi piše, da je na 62 portala izašao trejler filma, da kreće u bioskopima za koji dan, da sam do sada učestvovao na moru raznih panela gde se o tome razgovaralo, sad dolazi niz festivala, pa kreću univerziteti… Priča se o Jasenovcu, o iskustvima ljudi. Distributeri su pustili spisak žrtava iz Jasenovca, imenom i prezimenom, to je 15 miliona pregleda bilo juče, na dan Holokausta.“

Dakle, uprkos negativnoj kritici, propagandna misija filma nije ugrožena. Jedino će faliti nagrade. Iz ovakvih stavova nužno sledi izvod – ni nagrade se ne priželjkuju kao potvrda vrednosti filma, nego kao gorivo za propagandni pogon.

Istini za volju, treba reći da je i Jasmila Žbanić kao jedan od motiva da snimi film „Quo vadis, Aida?“, navela potrebu da se (sa)zna istina o genocidu u Srebrenici. Pošto sam film gledao, mogu da tvrdim da je film više od same te istine. I sasvim sigurno ne raspiruje mržnju. To je priča o „običnim ljudima“, i među žrtvama i među zločincima, onako kako ih je u svojoj knjizi, jednim drugim tragičnim povodom, opisao Christopher Browning.

Bilo bi odlično ako bi se pokazalo da je „Dara iz Jasenovca“ bolji i pametniji film od izjava osoba koje ga ogorčeno brane – od jednog jedinog teksta.

Pescanik.net
Zakucano!
Nema dalje.
0
You can jeer but you don’t understand
Any fragile soul can be a Florida Man
MunDzi
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 4421
Postovi: 2114
Pridružen/a: 28 jul 2020, 14:05

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la MunDzi »

Odgledala sam film sinoc.

Na prvu, citajuci negativne kritike po bosanskim forumima, ocekivala sam da ce film biti gori nego sto jeste.
Jasenovac se jeste desio i tu nema nista diskutabilno.
Sasvim je u redu napraviti film o necemu sto se istorijski desilo.
Medjutim, na stranu sto je 99.99% scenarija ukrao, ipak je propustio sansu da proizvede dobar film.

Osjeti se uveliko nota propagandistickih elemenata, sto uveliko steti filmu da bi se svrstao u iole ozbiljne filmove za gledati, a kamo li za ikakve nagrade.
Film je ispao shund, a mogao se napraviti kvalitetan film na datu temu.
1
1 slika
Avatar
Ommadawn
Florida Man
Florida Man
Reactions: 14598
Postovi: 11017
Pridružen/a: 11 aug 2020, 19:23

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la Ommadawn »

Kažem i ponovit ću milion puta - ako treba 200 filmova neka urade o Jasenovcu, Oluji, Srebrenici, Manjači, Vukovaru, Dubrovniku, Sarajevu. Samo neka nema nikakve propagande, patetike i reakcija poslije u kojima pozivaju na pokolj jednog naroda i opravdavaju počinjene zločine.
A “Dara” je sve to nažalost. Šund, kič i opravdavanje zločina.
1
1 slika
You can jeer but you don’t understand
Any fragile soul can be a Florida Man
Avatar
John Cleese
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 1214
Postovi: 1223
Pridružen/a: 30 jul 2020, 23:54

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la John Cleese »

Socrates je napisao/la: 24 feb 2021, 07:48 Ma mene ne interesuju idioti, takvih je uvijek bilo, nego propaganda kao takva.

Najgori oblik propagande je kada nasilje nad stotinama hiljada ljudi spustis na nivo obicne dnevno-politicke propagande.

Tada istina postaje izgovor. A kakav izgovor, mogli smo vidjeti i devedesetih. Na kraju, kada ovaj idiot od reditelja, koji se tako lako sprda sa Omarskom, "zaokruzi pricu Olujom", ta propaganda dobija svoje pravo iskezeno lice.

Evo, clanak iz pescanika, napisan jos prije skoro mjesec dana, koji razoblicava namjere narucitelja i autora Dare. Ne znam da bih ista dodao ili oduzeo od napisanog.
Idioti su nezaobilazni u ovoj nasoj storiji (filmskoj, a nazalost i mnogo sire, zivotnoj, kojoj se ni nakon svih uzasa ne nazire kraj), jer su upravo oni ciljna grupa koja bez ikakvih problema konzumira razna sranja koja im pokvarene priucene manipulatorske pizde serviraju i da sve bude crnje, idioti su vecina.

Oni ce s lakocom progutati sve sto im se nudi, od silovanja istorijskih cinjenica u formi do pucanja nategnutih poveznica i konstrukcija o raznim "kontinuitetima" - "o slobodarskom duhu naroda", "uvijek na pravoj strani", "svoj na svome" (sto zaista ima smisla jedino u interpretaciji Ramba Amadeusa, uzgred receno), pa do besramnog pokusaja opravdavanja genocida genocidom.

A "krunski dragulj" tog pokusaja trebao je valjda biti ovaj nedostojni proizvod o kojem tu pisemo i usljed cije je diletantske izvedbe i sugestivne impotencije bilo neophodno i u javnim istupima verbalno naglasiti i pojasniti kakva namjera iza njega stoji i sta je "umjetnik" htio reci, sto, naravno, cini apsurdnim i grotesknim kasniji otpor kritikama ciji autori zakljucuju isto sto su zacetnici ovog "poduhvata" i kreatori remek nedjela vec i sami jasno rekli.

A "slika o narodu" (i to vrijedi za bilo koji narod) se mijenja u onom trenu kad unisono ili barem vecinski digne glas protiveci se necovjestvu koje se iza njega i njegovih toboznjih interesa krije i neljude i nedjela nazove pravim imenom.
1
1 slika
Avatar
storm
Administrator
Reactions: 36440
Postovi: 29491
Pridružen/a: 15 jul 2020, 12:19
Lokacija: 🇸🇮

Re: "Dara iz Jasenovca"... Propaganda, i istina?

Post Postao/la storm »

Slobodan Martinović: Kome je trebao film Dara iz Jasenovca?
Irina Meter
slika
Objavljujemo tekst kojeg nam je danas poslao srpski aktivist i bloger Slobodan Martinović u svezi aktualne teme s objavom kontroverznog filma „Dara iz Jasenovca“ u Srbiji, koji je uzburkao strasti i u Hrvatskoj i u toj nama susjednoj zemlji. Autor teksta se s pravom pita, kome je i zašto u ovom trenutku trebao jedan takav film, koji, osim što za učinak ima porast međusobne mržnje ničemu drugom niti ne služi. Uostalom, evo teksta kojeg prenosimo u cijelosti, bez prijevoda na hrvatski jezik – i radi autentičnosti i s obzirom na njegovu razumljivost:

„Još reč dve o “Dari”

Na fejzbuku sam napisao post:

Kome je trebao film Dara iz Jasenovca, šta je bio cilj. Jasno mi je šta se desilo u Jasenovcu, dovoljno sam informisan. Ako je bio cilj da podstaknu mržnju kod običnih ljudi, dosta nam je više trovanja, kada ćemo početi živeti. Na ovim prostorima mržnja se koristi da bi se vladalo masama.
Izdvajam tri reakcije onako kako su napisane, i sa gramatičkim i slovnim greškama autora:
Ljiljana Jovicic (https://bitovik.us18.list-manage.com/tr ... 00e8880c4c)
“Vama komunistima i ne treba film o srpskim žrtvama. Vi širite bratstvo i jedinstvo sa ustašama” !






Srboslav Ćebedžić“Nevladina organizacoja. SOROŠEVA”

Zoran Ruzic

“Kako te nije bre sramota i stid svoih godina .Zbog takvih kao ti i slicnim tebi vi neznate ni svoje poreklo i svoje korenove a kamo li da objasnite svojoj deci i svoim unucadima sinosnji prizor .SRAM TE BRE BILO I STID SVOIH GODINA”.






Aleksandar Vučić je sa ovim filmom postigao cilj, da jedni druge još više zamrzimo. Što ne snimi film o Belivuku, Jovanjici, Krušiku, helikopteru, itd. Pakleni tim koji je okupio Vučić ima zadatak da na dnevnoj osnovi smišlja raznorazne gadosti kako bi vladao što duže.

O Jasenovcu sve znam, imam dužno poštovanje prema žrtvama. Svedoci smo nažalost zadnjih trideset godina da se samo obeležavaju pogromi. Oni su pokrivalica političarima da prikriju korupciju, lopovluk za sve ove godine.

Nisu mi jasni ni pojedini građani da nasedaju na iste manipulacije od strane političara. Da li se ponekad zapitaju kako žive, kada su bili zadnji put na moru, da li decu mogu školovati, jesu napunili frižider, itd.

U redu je da imamo suprotna mišljenja ali nije u redu da se mi međusobno mrzimo zbog njih.”
2
2 slika
Odgovori

Natrag na “Film, serije, TV”