Franz Kafka

Autori, djela, odlomci, citati...
Moderator: Heidi
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Franz Kafka

Post Postao/la Heidi »

Franz kafka (1883-1924) bio je pisac rođen u Pragu, za vrijeme bivše Austro-Ugarske carevine, smatran jednim od najuticajnijih autora u istoriji. Kvalitet njegovog rada temeljio se na razvoju arhetipskih i psiholoških tema.

slika

Kafkino djelo napisano je na njemačkom jeziku i postalo je široko poznato nakon njegove smrti. Njegova djela karakterizirala su uokvirenost u sukobu i složenosti; u njima su izrazi tjeskobe i psihoze bili poznati.

Književne vrste koje je razvio Kafka bili su roman i kratka priča. Izraz "kafkijanski" često se koristi prilikom spominjanja djela ovog pisca, zbog svog jedinstvenog stila. Njegovi najpoznatiji naslovi bili su: Kontemplacija, Metamorfoza, Proces, Dvorac Y. Nestali.

Rođenje i porodica

Franz Kafka rođen je 3. jula 1883. godine u Pragu u Češkoj, u porodici Jevreja. Otac mu je bio Hermann Kafka i posvetio se trgovini mesom; majka joj se zvala Julie Löwy i poticala je iz bogate porodice. Imao je petero braće, najstarijeg od njih.

Dvoje njegove braće, Georg i Heinrich, umrli su dok su bili bebe. Djetinjstvo i djetinjstvo njegovih sestara obilježila je ozbiljnost i strogost njegovog oca. Iskustva iz djetinjstva uvelike su utjecala na njegova književna djela.

slika


Obrazovanje

Franz Kafka studirao je svoje prve godine na Deutsche Knabenschule, između 1889. i 1893. Zatim je nastavio u Kraljevskoj carskoj gimnaziji ili Altstädter Deutsches Gymnasium. Na kraju mladosti pridružio se takozvanoj Slobodnoj školi, što je bilo suprotno katoličanstvu.

Tih godina čitao je Charlesa Darwina i Friedricha Nietzschea, a simpatizirao je i socijalizam. U svojoj univerzitetskoj fazi pokušao je nekoliko karijera dok konačno, na insistiranje svog oca, nije studirao pravo na Univerzitetu Carolina. Pisac je diplomirao pravo 1906.

Godine mladosti

U svojoj univerzitetskoj fazi Kafka se uključio u različite književne i pozorišne aktivnosti. Tijekom tih godina počeli su se očitovati neki strahovi, među njima i strah od neprihvaćanja zbog njihovog fizičkog izgleda i načina na koji su. Takođe u to vrijeme obavljao je profesionalnu praksu ne primajući nikakvu naknadu.


Ubrzo nakon završetka studija, počeo je pisati, aktivnost koju je kasnije kombinirao s poslom koji mu je omogućio pristojan život. Imao je priliku nekoliko puta putovati Europom, a Francuska, Njemačka i Italija bile su neke od njegovih destinacija.

slika

Kafka i pisanje

Sa dvadeset i devet godina, pisac je odlučio da se posveti umjetnosti pisanja. Tako je 1912. pisao osam sati zaredom sve dok nije započeo svoj rad Suđenje. Na kraju te iste godine dovršio je osamnaest priča koje su činile knjigu priča. Kontemplacija.

U slijedećim godinama 1913. i 1915. pisac se posvetio razvoju djela Razmatranje Y. Metamorfoza. Bilo je to 1917. kada je Franz počeo bolovati od tuberkuloze, bolesti koja nije zaustavila njegovu kreativnost, budući da je 1919. zaključio Seoski doktor.

Ljubavni trans

Kafkina strast i predanost pisanju socijalno su ga izolirali. Toliko da je to utjecalo na odnos između 1913. i 1917. s Feliceom Bauerom. Komunikacija između njih dvoje gotovo je uvijek bila putem pisama, kojih je bilo više od pet stotina.

slika

Iako je ponekad pokušavao otputovati u Njemačku da je posjeti, spriječili su ga i njegova bolest i Prvi svjetski rat. Nakon nekoliko pauza, zaručili su se sredinom 1917.

No, uprkos naporima da se veza održi, planovi se nisu mogli izvršiti i oni su na kraju definitivno raskinuli u decembru iste godine.

Teška zdravstvena situacija

1919. godine bolest koju je pisac pretrpio pogoršala se i morao je biti smješten u bolnicu. Tamo je upoznao mladu ženu Julie Wohryzek s kojom je započeo vezu. Iako se želio oženiti njome, nije mogao zbog očeva odbijanja, jer ona nije pripadala istoj društvenoj klasi.

Između 1920. i 1922. Franz Kafka održavao je vezu putem pisama s književnicom Milenom Jesenská, koja je bila poštovalac njegovih priča. Ljubavnici su se uspjeli sresti kasnije u Beču i u Gmündu, iako se kasnije nisu više sreli.

slika

Franz Kafka ostao je u domovima zdravlja do 1922. Uprkos svojoj fizičkoj situaciji, pisac nije ostavio po strani svoju književnu produkciju. U to je vrijeme razvio nekoliko priča, a također se posvetio pisanju pisama ocu kako bi olakšao težinu napetosti nastalih tokom njegovog djetinjstva.

Dah

1923. pisac je imao malo poboljšanja koja su mu omogućila da napusti bolnicu, pa je iskoristio priliku i odmorio se u Müritzu u Njemačkoj. Dok je tamo upoznao mladu glumicu Doru Diamant, dvadeset i pet godina, i s njom je proveo posljednju fazu svog života.

Smrt

Kafka se u decembru 1923. razbolio od upale pluća, što je dodatno pogoršalo njegovu zdravstvenu situaciju. U martu 1924. vratio se u Prag, ali nedugo nakon toga morao je ponovo biti hospitaliziran u bečkom sanatorijumu zbog teških komplikacija. Napokon je umro 11. juna iste godine u četrdesetoj godini.

Stil

Književni stil Franza Kafke odlikovao se mračnošću, dubokošću i labirintnošću. Obdaren dobro razrađenim, preciznim jezikom, u kafkijanskom radu nalazili su se aspekti vezani za njegov lični život, posebno odnos sa ocem i gubitak njegove braće u ranoj mladosti.

U Kafkinim spisima opaženi su psihološki i arhetipski, što će reći: on je bio zadužen za stvaranje likova sa jedinstvenim crtama, uvijek uhvaćen u komplicirano i uznemirujuće. U njegovom je radu također bilo karakteristika egzistencijalizma, a odražavalo je i njegove anarhističke i socijalističke ideje.

Predstave

Većina djela Franza Kafke objavljena je nakon njegove smrti, pa je njegovo priznanje bilo posthumno. Sve to zahvaljujući činjenici da ga je njegov prijatelj i testament Max Brod ignorirao kad mu je pisac naredio da se riješi svih svojih tekstova.

U životu je imao priliku iznijeti na vidjelo neke priče, ali upravo zahvaljujući Brodovom djelu Kafka je postao jedan od najvažnijih pisaca svjetske književnosti. S druge strane, Dora Diamant čuvala je neke spise do 1933. godine, međutim oni su pali u ruke Gestapa i za njima se i dalje traga.
3
2 slika 1 slika
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Desperado
Etablirani član
Etablirani član
Reactions: 1218
Postovi: 1070
Pridružen/a: 30 okt 2020, 12:03

Re: Franz Kafka

Post Postao/la Desperado »

Bez sumnje jedan od velikana, ali mi je bio teški smor čitati Proces, Preobrazbu (Metamorfoza), Dvorac (Zamak)... jednostavno mi ne godi njegov stil.
1
1 slika
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Franz Kafka

Post Postao/la Heidi »

ŽELJA DA POSTANEM INDIJANAC

Kad bi samo mogao da postaneš Indijanac, za tren oka spreman, i kad bi na konju koji juri, iskošen u vazduhu, svaki čas osjećao kratak drhtaj nad uzdrhtalim tlom, sve dok ne ostaviš mamuze, jer nema mamuza, sve dok ne odbaciš uzde, jer nema ni uzda, i čim predio pred sobom počneš još samo da nazireš kao pokošenu pustaru, da već ostaneš bez konjskog vrata i konjske glave.
0
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Franz Kafka

Post Postao/la Heidi »

Kastrirana senka svetog Garta



Piše: Milan Kundera

U osnovici predstave koju danas većina ljudi ima o Kafki je jedan poluzaboravljeni roman. Napisao ga je Maks Brod odmah posle Kafkine smrti i izdao 1926. godine. Oslušnite njegov naziv: Čarobno kraljevstvo ljubavi. To je takozvani roman s ključem. U njegovom protagonisti, praškom nemačkom piscu po imenu Novi, prepoznaćete umiljati autoportret Maksa Broda (progonjenog obožavanjem žena i zavišću kolega književnika). Novi-Brod zavede ženu muškarca, kome pođe za rukom da pomoću zlonamernih i grozno komplikovanih intriga, iz osvete gurne Novija na četiri godine u zatvor. U trenu se nađemo u priči zapletenoj od najneverovatnijih slučajnosti (likovi se slučajno susreću na brodu nasred mora, na ulici Haifi, na ulici Beča), pratimo borbu između dobra (Novi i njegova ljubavnica) i zla (prevareni suprug, toliko vulgaran, da ne zaslužuje ništa osim svojih rogova, i književni kritičar, koji sistematski satire knjige Novija), pod utiskom smo melodramskih preokreta (junakinja sebi oduzima život jer ne može više da podnese život između prevarenog supruga i izneverenog ljubavnika) i divimo se osetljivoj duši Novija-Broda, koji pri svakoj prilici gubi svest.

Taj roman bi bio zaboravljen još pre nego što je bio napisan, da u njemu nije lik Garte. Jer je Garta, intimni Novijev prijatelj, zapravo portret Franca Kafke. Bez tog ključa bio bi to najnezanimljiviji lik književne istorije; Garta je označen kao “svetac našeg vremena”, ali o službi njegove svetosti nećemo mnogo saznati, osim da Novi-Brod od njega traži savet za svoje ljubavne jade a Garta ne može da mu savet da, jer kao svetac nema nikakva iskustva sa ženama.

Čudesan paradoks: cela predstava o Kafki i cela posthumna sudbina njegovog dela su započeti i prvi put skicirani u tom naivnom romanu, u tom književnom škartu, u toj karikiranoj romanesknoj izmišljotini, koja je estetski prava suprotnost Kafkine umetnosti.

2.

Nekoliko citata iz romana: “Garta je bio svetac našeg vremena, stvarni svetac”. “Ono što ga je činilo velikim bilo je to što je zauvek ostao nezavistan i slobodan, svetački prirodan prema svim mitologijama, iako je sa njima bio dubinski povezan i sam je zapravo bio mitološki lik.” “Hteo je da živi u apsolutnoj čednosti, drugačije zapravo nije mogao da živi…”

Reči poput sveti, svetac, sveto, mitologija, čednost, nisu puka retorika; treba ih shvatiti doslovno: “Od svih mudraca i proroka, koji su prošli ovom planetom, on je bio najćutljiviji.(…) Možda mu je nedostajalo samo malo: samopouzdanje. Da ga je imao, postao bi vođa čovečanstva! Ne, nije bio vođa. Nije propovedao učenicima niti narodu, kako su to radili Buda, Isus, Mojsije. Bio je zatvoren. Ali, da li je bio takav zato što nije dublje od drugih pronikao u veliku tajnu? Da li je to čega se mašio bilo još nesnosnije od onog, čemu je stremio Buda? Da je u potpunosti uspeo, da li bi to imalo definitivnu vrednost?”

I još: “Svi rodonačelnici vera crpeli su svoja uverenja sami iz sebe. Jedan jedini se udaljio u tamu, možda onaj najčasniji: Laoce. Isto se može reći i za Garta.”

Garta je predstavljen kao neko ko piše. Novi je postao njegov izvršilac testamenta: “Garta mu je zaveštao svoju književnu ostavštinu uz poseban uslov, da je celu uništi”. Novi “je mogao da shvati razlog za ovaj ekstremni zahtev. Garta nije bio osnivač nove verske doktrine; svoju veru je želeo samo da živi, da se u njoj promeni, samo je to hteo, samo ga je to moglo zadovoljiti. Zahtevao je sam od sebe najveći napor. Kako nije dostigao šta je želeo, njegovi spisi (uboge prečke lestvica, po kojima je trebalo da se uspenje do najvećih visina) postali su za njega bezvredni”.

I pored toga je Novi-Brod odbio da ispoštuje volju prijatelja, jer su njegovi spisi “iako samo pokušaji, slutnje, priviđenja, bili nenadoknadivi za zabludelo čovečanstvo”.

Da, sve tu već postoji.

3.

Bez Broda danas nam od Kafke ne bi ostalo ni njegovo ime. Odmah posle smrti prijatelja, Brod je objavio njegova tri romana. Bez odjeka. Onda je shvatio da za plasman Kafkinog dela mora da se upusti u poduži rat. Plasirati delo znači predstaviti ga, protumačiti ga. Brod je pokrenuo pravu topovsku ofanzivu: predgovori: za Proces (1925), za Zamak (1926), za Ameriku(1927), za Opis jedne borbe (1936), za dnevnik i prepisku (1937), za pripovetke (1946); za Razgovore sa Janouhom (1952); zatim dramatizacije: Zamka (1953) i Amerike (1957); ali glavne su četiri knjige interpretacija (obratite pažnju na naslove!): Franc Kafka, životopis (1937), Vera i učenje Franca Kafke (1946), Franc Kafka koji ukazuje na put (1951) i Očaj i spas u delu Franca Kafke (1959).

Slika skicirana u Čarobnom kraljevstvu ljubavi je svim ovim tekstovima potvrđena i razvijena: Kafka je pre svega verski mislilac, der religiose Denker. Istina je da “nije ostavio sistematski izloženu svoju filozofiju i svoju versku koncepciju sveta. Ipak je moguće izvesti njegov stav o glavnim pitanjima ljudskog bitisanja iz njegovog dela, posebno iz njegovih aforizama, ali i iz njegove poezije, iz njegovih pisama, iz njegovog dnevnika, kao i iz (i posebno) njegovog načina života”.Dalje: “Nije moguće razumeti stvarni Kafkin značaj, ukoliko ne razlikujemo dve struje u njegovom delu: 1) njegove aforizme, 2) njegove narativne tekstove (romane, pripovetke).”

“U svojim aforizmima Kafka izražava das positive Wort, pozitivnu reč namenjenu čovečanstvu, svoju veru, strogi poziv za promenu ličnog života svakog pojedinca.”

U svojim romanima i pripovetkama Kafka “opisuje strašne kazne koje će sustići one koji ne žele da poslušaju te reči (das Wort) i ne idu pravim putem.”

Dobro obratite pažnju na tu hijerarhiju: gore: Kafkin život kao primer za ugled; u sredini: aforizmi, tj. svi idejni, “filozofski” delovi njegovog dnevnika; dole: narativno delo.

Brod je bio fascinantni intelektualac natprosečne energije; plemeniti čovek voljan da se bori za druge; njegova odanost Kafki bila je iskrena i nesebična. Maler je bio samo u njegovoj umetničkoj orijentaciji: Brod je bio čovek ideja i nije znao ništa o tome šta je to strast forme; njegovi romani (napisao ih je dvadesetak) su žalosno konvencionalni; i ono najvažnije: nije razumeo modernu umetnost.

Kako to da ga je Kafka i pored toga voleo? A šta biste vi uradili? Prestali biste da volite najboljeg prijatelja zbog toga što ima maniju pisanja loših stihova?

Jedino što čovek koji piše loše stihove postane opasan u momentu kada počne da objavljuje delo svog prijatelja pesnika. Zamislimo da je najuticajniji tumač Pikasovog dela bio slikar koji nije mogao da razume čak ni impresioniste. Šta bi rekao o Pikasovim slikama? Verovatno isto ono što je rekao Brod o Kafkinim romanima: da opisuju “grozne kazne namenjene onima koji ne idu pravim putem”.

4.

Maks Brod je stvorio sliku o Kafki i njegovom delu; time je osnovao kafkologiju. Iako kafkolozi vole da se tu i tamo distanciraju od svoga oca, nikada nisu istupili sa teritorije koju im je on odredio. Uprkos astronomskom kvantitetu tekstova, kafkologija razvija u beskonačnim varijantama stalno isto prosuđivanje, istu spekulaciju, koja vremenom sve više postaje nezavisna u odnosu na Kafkino delo i hrani se sama sobom. U nebrojenim predgovorima, pogovorima, napomenama, biografskim i monografskim delima, univerzitetskim predavanjima i diplomskim radovima, kafkologija produkuje i održava svoju sliku o Kafki, tako da autor, koga publika poznaje pod imenom Kafka, nije Kafka, već kafkologizovani Kafka.

Nije sve što je napisano o Kafki kafkologija. Kako onda definisati kafkologiju? Pomoću tautologije: kafkologija je struka namenjena kafkologizovanju Kafke; zameniti Kafku Kafkom kafkologizovanim:

1) Prema Brodovom uzoru kafkologija istražuje Kafkine knjige ne u širokom kontekstu književne istorije (istorije evropskog romana), već isključivo u ograničenom mikrokontekstu njegovog životopisa. Boadefi i Alberes se u svojoj monografiji pozivaju na Prusta, koji odbacuje biografsko tumačenje književnih dela, ali samo da bi rekli kako Kafka mora da se izuzme od pravila jer njegove knjige nisu “odvojive od njegove ličnosti. Bilo da se zove Jozef K., Rohan, Samsa, geometar, Bendeman, pevačica Jozefina ili umetnik na trapezu, junak njegovih knjiga nije niko drugi do Kafka sam”. Životopis je glavni ključ za razumevanje smisla dela. Još gore: jedini smisao dela je da bude ključ za razumevanje životopisa.

2) Prema primeru Broda se pod perom kafkologa Kafkina biografija menja u hagiografiju; nezaboravni patos sa kojim je Roman Karst završio svoj govor na simpozijumu u Liblicama 1963. godine: “Franc Kafka je živeo i trpeo za nas!” Različiti tipovi hagiografije: verske; laičke: Kafka, mučenik samoće (Marta Robert: Sam kao Franc Kafka); levičarske: Kafka, koji je posećivao “vatrene” sastanke anarhista (Vogenbah prema mitomanskom svedočanstvu, koje se stalno citira a nikada nije provereno) i koji je bio “zagledan u Revoluciju 1917” (Delez, Gatari). Svakoj crkvi njen apokrif: Razgovori sa Gustavom Janouhom. Svakom svecu gest samopožrtvovanja: Kafkina želja da se njegovo delo uništi.

3) Prema primeru Brodove kafkologije Kafka se sistematski proteruje sa teritorije umetnosti: bilo kao “verski mislilac”, ili, na levici, kao negator umetnosti, čija “idealna biblioteka sadrži samo knjige inženjera i poznavalaca prava” (Delez, Gatari). Kafkologija neumorno istražuje odnose Kafke sa Kirkegorom, Ničeom, velikim teolozima, ali neće ništa da čuje o romanopiscima i pesnicima. I Kami u svom eseju ne govori o Kafki kao o romanopiscu, već kao o filozofu. Njegove intimne borbe su shvatane na isti način kao i njegovi romani, ali prednost se očigledno daje onom prvom: navodim kao primer esej koji je o Kafki napisao Rože Garodi, dok je još bio marksista: pedeset četiri puta citira iz Kafkinih pisama, četrdeset pet puta iz Kafkinog dnevnika; trideset pet puta iz Razgovora sa Janouhom; dvadeset puta iz pripovedaka; pet puta iz Procesa; četiri puta iz Zamka; niti jednom iz Amerike.

4) Prema primeru Broda kafkologija ne uzima u obzir postojanje moderne umetnosti: kao da Kafka nije pripadao generaciji velikih inovatora, Stravinskog, Veberna, Bartoka, Apolinera, Muzila, Džojsa, Pikasa, Braka, koji su svi, kao i on, bili rođeni između 1880. i 1883. g. Kada je pedesetih godina izrečena misao o njegovoj bliskosti sa Beketom, Brod odmah protestuje: sveti Garta ipak nema ništa sa tom dekadencijom!

5) Kafkologija nije književna kritika (ne istražuje vrednost dela: otkrivanje dosada nepoznatih aspekata egzistencije, estetičke pojave koje utiču na dalji razvoj umetnosti), kafkologija je egzegeza. Zbog toga što kao takva vidi u Kafkinim romanima samo alegoriju. Te alegorije su verske (Brod: zamak – milost Božja; geometar – novi Parsifal koji traži božansku suštinu itd.), one su psihoanalitičke, egzistencijalističke, marksističke (geometar – simbol revolucije jer se njegov rad zasniva na novoj podeli zemlje), one su političke (ekranizovan Proces Orsona Velsa); kafkologija ne traži u Kafkinim romanima stvarni svet izobličen beskrajnom imaginacijom; kafkologija otkriva versku poruku, dešifruje filozofske parabole.

Nastaviće se

“Kastrirana senka svetog Garta” objavljena je prvi put na francuskom jeziku 1991. g. u časopisu “L’ Infini”. Esej predstavlja drugo poglavlje knjige “Les testaments trahis”, Gallimard, 1993. Ovo je češka verzija istog eseja koju je autor priredio za objavljivanje u književnom časopisu Host, 2000. g.
0
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Avatar
Heidi
Lemon Addict
Lemon Addict
Reactions: 22582
Postovi: 15606
Pridružen/a: 29 jul 2020, 13:50
Lokacija: Kosmicki raspor

Re: Franz Kafka

Post Postao/la Heidi »

Noću

slika

Uronjen u noć. Onako kao što ponekad spustimo glavu da razmislimo, potpuno utonuli u mrak. Okolo ljudi spavaju. Mala predstava, nevina iluzija da spavaju u kućama, solidnim krevetima, pod sigurnim krovom, rašireni ili sklupčani na dušecima, na čaršafima, pod ćebadima; u stvarnosti oni su se okupili kao davno jednom i opet kasnije u pustoši; logor na otvorenom, nebrojeni ljudi, vojska, narod, pod hladnim nebom na hladnoj zemlji, bačeni tamo gdje se nakad stajalo, čela oslonjenog o ruku, licem prema zemlji, dišući tiho.

A ti bdiš, ti si jedan od noćobdija, pronalaziš sljedećeg vitlajući zapaljenim drvetom iz gomile pruća pored tebe.

Zašto bdiš? Neko mora da bdije, rečeno je. Neko mora da bude tu.
0
I am tired of flimsy friends and submissive companions I die to walk with the brave.
Odgovori

Natrag na “Književnost”